zaterdag 16 augustus 2014

Update

Gisteren heb ik de Quickscan van de Nederlandse MS-studie weer ingevuld.
De Nederlandse MS-studie is een onderzoek naar het beloop en de impact van klachten en beperkingen,  gezondheidgerelateerde kwaliteit van leven bij mensen met Multiple Sclerose. Het invullen van de Quickscan is zo gedaan, dat zijn maar een paar vragen. Soms moet ik een langere vragenlijst invullen. Dat is vaak best lastig. Is er sprake van krachtsverlies in de spieren? Spierstijfheid en spierspasmen? Spierspasmen zijn mij nog onbekend, maar vanochtend met de Bodybalance voelde ik toch een duidelijke spierstijfheid, poe viel niet mee. Mijn spieren voelden overigens ook niet sterk genoeg om alle oefeningen goed uit te voeren. Maar of ik dat nou als graadmeter voor de MS-studie moet nemen?
Beperkingen bij het doen van huishoudelijke taken? Jaaaa! Ja!.......Nee toch niet, maar geen hobby.
Een verandering in verstandelijke vermogens? Neuh, niet dat ik weet. Was altijd al zo.
Beperkingen bij wat u in de vrije tijd zou willen doen? Ik ben beperkt in mijn loopvermogen. Zou graag harder, verder en langer willen kunnen lopen.
Maar al met al gaat het nog wel goed dus met het beloop en de impact van de MS.
Gisteren had ik ook nog een afspraak bij de sportschool om even door te nemen hoe het gaat. Bloeddruk, gewicht, vetpercentage: alles weer in orde. Wat mijn doelen zijn voor de komende tijd? Ik hoop van mijn stijfheid in mijn hamstrings en heupen af te komen. Ik doe regelmatig oefeningen, maar helpt nog niet zo.
Hardlopen verandert ook nog niet zo erg. Wel kon ik afgelopen twee weken het rondje van vier kilometer zonder te moeten wandelen uitlopen. Maar wel erg langzaam. Mijn voeten schuurden ook regelmatig over de grond. Tijd voor nieuwe schoenen. Die heb ik dan ook. Alweer?? Alweer!
Doelen voor de komende tijd? De zolen van mijn schoenen zo min mogelijk laten slijten. De beste manier hiervoor is waarschijnlijk om ze gewoon niet aan te doen. Maar ja, dat is ook al zo wat. Eén keer hebben ze er al aan moeten geloven. Argh, het helpt niet, nieuwe schoenen. Ook dit nieuwe paar heeft de schurende werking van de ondergrond al moeten ondergaan. Maar ik ga mijn best doen. Zal trouw de oefeningen doen voor soepelheid en souplesse. Hahaha, soepelheid en souplesse..

Nou ja en dan gewoon benen optillen. Ik zag het gisteren nog bij Dafne Schippers, die doet dat ook. Ziet er dan helemaal niet zo moeilijk uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten